30/3/2021

Datamatrix in de retail

Ontdek de voordelen van de overgang naar 2D-barcodes, zoals de GS1-datamatrix, en hoe deze het voorraadbeheer en de betrokkenheid van de consument verbeteren.

Judith de Witte

Datamatrix met 2D-code

Een datamatrix is een tweedimensionale code. Een groot voordeel van de datamatrix is dat deze meer informatie kan bevatten dan een gewone barcode, bijvoorbeeld het nettogewicht van een product of de verkoopprijs. Steeds meer retailers en merkeigenaren ondersteunen de overgang van de universele productcode (UPC) of de EAN 13-code naar een datarijke, tweedimensionale (2D) barcode, zoals de GS1-datamatrix.

Geschiedenis van de barcode in de detailhandel

De barcode werd geïntroduceerd in de Verenigde Staten en heette tot voor kort de Universal Product Code (UPC). Het eerste product met een UPC-barcode was Wrigley's Gum, dat op 26 juni 1974 voor het eerst werd gescand in een supermarkt in Troy, Ohio.

Barcode Productlabel

Van de Verenigde Staten naar Nederland

Albert Heijn bracht het Amerikaanse barcodescansysteem naar Nederland, wat ertoe leidde dat in januari 1977 de eerste barcode in Nederland werd gescand. Dit gebeurde in een supermarkt in Heemskerk.

1D-barcode op voedsel

De 1D-barcode op levensmiddelen wordt gebruikt voor efficiënt voorraadbeheer en om ervoor te zorgen dat de wachtrijen bij kassa's kort blijven. De meest populaire 1D-barcode is de EAN 13-streepjescode, wat een uitgebreidere versie is van de UPC-code. De EAN 13-barcode is de huidige standaard voor het etiketteren van supermarktproducten in Europa.

EAN 13-barcode en de DataBar

Naast de EAN 13-barcode is de GS1 DataBar wordt ook vaak gebruikt in de detailhandel. Een groot voordeel van de DataBar is dat deze meer informatie kan bevatten dan een gewone barcode, bijvoorbeeld het nettogewicht van een product of de verkoopprijs. Als er nog meer informatie nodig is in de barcode, is de Data Matrix een uitstekende oplossing. Op dit moment wordt de datamatrix voornamelijk gebruikt in de gezondheidszorg.

Datamatrix in de detailhandel

In 2017 is GS1 Belgium & Luxembourg begonnen met testen of de GS1 Data Matrix een geschikte barcode is in de detailhandel. Dit zou er uiteindelijk toe moeten leiden dat de Data Matrix de EAN 13-barcode en de GS1 DataBar vervangt. Carrefour, Makro en Colruyt maken deel uit van dit pilootproject.

Genereer een GS1 DataMatrix-label

Voordeel van de datamatrix

De GS1-datamatrix kan gegevens van 3116 numerieke en 2335 alfanumerieke tekens combineren, wat de datamatrix bijzonder geschikt maakt om veel informatie in één barcode op te nemen.

Voordeel voor de detailhandel

Naast het Global Trade Item Number (GTIN), of de GS1-productcode, kan de GS1-datamatrix andere GS1-identificatiesleutels en -kenmerken bevatten. Voorbeelden hiervan zijn een batch- of lotnummer, of een houdbaarheidsdatum. Het stelt supermarkten in staat om het voorraadbeheer te optimaliseren, zodat hun klanten nooit producten mislopen en er geen inkomsten verloren gaan.

Voordeel voor de consument

Het gebruik van een GS1-datamatrix in de detailhandel is erg voordelig voor consumenten, omdat ze zo eenvoudig informatie over producten kunnen opzoeken op hun smartphone. Neem bijvoorbeeld de verkoopprijs, het bruto- of nettogewicht, de houdbaarheidsdatum of mogelijke allergenen. Dit biedt fabrikanten of retailers onbegrensde mogelijkheden om met consumenten te communiceren.

2D-barcodes zijn de toekomst

Hoe meer informatie je digitaal beschikbaar kunt maken op de verpakking, hoe bruikbaarder de barcode voor iedereen is. Het digitaliseren van informatie biedt voordelen op het gebied van traceerbaarheid, voedselveiligheid, voorraadbeheer en voedselverspilling.

Voordeel van Productlabel

Of u nu kiest voor een 1D- of 2D-barcode, onze software voor productlabels maakt het gemakkelijk voor u om snel een barcode of datamatrix te genereren in overeenstemming met de GS1-standaard en eventuele aanvullende barcodevereisten van uw klant.

Door uw producten te voorzien van een barcode, creëert u logistieke traceerbaarheid en kunt u uw klanten eenvoudig van de gewenste informatie voorzien.